Dynasty tietopalvelu Haku RSS Sonkajärven kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynasty.sonkajarvi.fi:443/D10_SonkaInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynasty.sonkajarvi.fi:443/D10_SonkaInternet/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 16.01.2024/Pykälä 12


 

Teknisen lautakunnan lausuntopyyntö sivistyslautakunnalle Sonkajärven torialueen vaihtoehtoisista yleissuunnitelmaluonnoksista

 

Sivistyslautakunta 16.01.2024 § 12  

11/00.04.01/2024 

 

Valmistelija: sivistystoimen esimies

 

Sonkajärven kunnan talousarviossa vuodelle 2023 ja taloussuunitelmassa 2024 (valtuusto 12.12.2022 § 51) Sonkajärven torin rakentamisen investointi on hyväksytty toteutettavaksi vuosille 2023-2024. Torin investoinnin perusteosiossa rakentaminen on esitetty Sonkajärven puretun virastotalon tontille.

 

Torin yleissuunnitelma, asemapiirustus, periaatepiirustus leikkauksineen (FCG 1.6.2023) on suunniteltu Sonkajärven puretun virastotalon tontille. Tori rajautuu Lepokankaantie-Rutakontie-Taivallahdentie väliselle alueelle, uuden kunnantalon pohjoispuolelle. Asemakaavassa tontti on yleisten rakennusten korttelialuetta (Y) ja sijaitsee kunnan omistamalla kiinteistöllä (762-413-7-100).

 

Torin rakenteet, kuivatus, rakennelmat ja laitteet on esitetty torin yleissuunnitelmassa. Torin rakentamiskustannukset on päivitetty vuoden 2023 tasolle ja ovat n. 406 000 € (alv 0 %), Rakentaminen on suunniteltu jakautuvan vuoden 2023 syksyyn ja vuoden 2024 kesään. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan osallisille on varattava mahdollisuus osallistua hankesuunnitelman valmisteluun asettamalla suunnitelma nähtäville 21.6.-21.7.2023 väliselle ajalle.

 

Sonkajärven torialueen yleissuunnitelman nähtävilläolon aikana on saatu seitsemän suunnitelmaa koskevaa muistutusta. Yleistä ja yhtälaista on olleet kannanotot torisuunnitelman laajuudesta, torin oheistoimintojen runsaasta määrästä sekä istutusten puuttumisesta. Toinen yhteinen tekijä jätetyissä muistutuksissa on torin sijainti kaukana keskeisistä kauppaliikkeistä.

 

Kuntaan on tullut Osuuskauppa PeeÄssältä 18.7.2023 päivätty suostumus tonttien 762-413-7-119 (omistaja Osuuskauppa PeeÄssä) ja 762-413-7-184 (vuokratontti) luovuttamisesta korvauksetta Sonkajärven kunnan käyttöön. Suostumuksen mukaan tontit luovutettaisiin kunnan käyttöön rakennusten purkamisen jälkeen päällystettynä. Tonteilla ei saa harjoittaa Osuuskauppa PeeÄssän kannalta kilpailevaa toimintaa. Sonkajärven kunnan tulee vastata tontin käytöstä ja siihen liittyvistä käyttö- ja ylläpitokustannuksista ml. vedestä ja sähköstä. Suostumus päättyisi 30.12.2040 kun Osuuskauppa PeeÄssän vuokrasopimus tontista 762-413-7-184 päättyy.

 

Teknisen toimen toimeksiannosta FCG Finnish Consulting Group Oy on laatinut kaksi vaihtoehtoista torin yleissuunnitelmaa kustannusarvioineen Osuuskauppa Peeässän esittämälle tontille. Tontin voimassa oleva asemakaavamerkintä on AL, eli asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue.

 

Suunnitelmissa on esitetty alueelle vastaavia toimintoja, kuin mitä puretun virastotalon tontille aikaisemmassa yleissuunnitelmassa on esitetty. Poikkeuksena Osuuskauppa PeeÄssän tontille ei ole suunniteltu lasten leikkialuetta läheiseltä koulukeskukselta löytyvien vastaavien toimintojen takia. Lisäksi suunnittelussa on otettu huomioon aiemmin nähtävillä olleesta yleissuunnitelmasta saatu palaute, jossa torialueelle toivottiin enemmän istutuksia ja viherelementtejä.

 

Vaihtoehdon 1 toteutuksen kustannusarvio suunnittelu- ja rakennuttamistehtävineen on yhteensä noin 320 000 euroa (alv 0 %). Vaihtoehdon 2 toteutuksen kustannusarvio suunnittelu- ja rakennuttamistehtävineen on noin 390 000 euroa (alv 0 %). Vaihtoehtojen toteutuksen kustannusero johtuu pitkälti siitä, että vaihtoehdossa 2 on esitetty käytettäväksi laajalla alueella päällysteenä betonikiveä, kun taas vaihtoehdossa 1 on esitetty koko alue asfalttipäällysteiseksi.

 

Sonkajärven torialueen vaihtoehtoisista yleissuunnitelmaluonnokset ovat olleet nähtävillä 20.12.2023-19.1.2024. Tekninen lautakunta on pyytänyt sivistyslautakunnalta lausuntoa 26.1.2024 mennessä. 

 

Päätösesitys Sivistystoimen esimies:

Sivistyslautakunta antaa lausunnon teknisen lautakunnan lausuntopyyntöön Sonkajärven torialueen vaihtoehtoisista yleissuunnitelmaluonnoksista.

 

Asian käsittely: Tekninen lautakunta on pyytänyt nuorisovaltuustolta lausuntoa Sonkajärven torialueen vaihtoehtoisista yleissuunnitelma-luonnoksista.

 

Nuorisovaltuuston enemmistö piti Peeässän tonttia parempana vaihtoehtona ja esittää, että torialue toteutetaan Vaihtoehdon 1 mukaisesti.

 

Keskustelun jälkeen sivistyslautakunta totesi yksimielisesti, että Sonkajärven tori tulisi sijoittaa ns. Peeässän tontille. Sivistyslautakunta keskusteli Peeässän tontin yleissuunnitelman vaihtoehdoista VE1 ja VE2. Sivistyslautakunnan näkemyksen mukaan VE2 on toiminnallisesti parempi.

Keskustelun jälkeen sivistystoimen esimies teki seuraavan päätösesityksen: sivistyslautakunta esittää lausunnossaan, että Sonkajärven torin toteutuksen pohjana käytetään yleissuunnitelmaa, jossa tori sijoitetaan ns. Peeässän tontille Vaihtoehto 2 mukaisesti.

Toteutuksessa tulee huomioida eri-ikäisten kuntalaisten tarpeet mm. leikkivälineiden osalta. Lisäksi sivistyslautakunta pyytää huomioimaan nuorisovaltuuston kannanoton: torin viihtyvyyteen kiinnitetään erityistä huomiota ja torilla on riittävästi penkkejä, joilla istua sekä suunnittelussa huomioidaan liikennejärjestelyt siten, ettei torinalueelta aiheudu meluhaittaa lähiasukkaille.

Päätös Sivistyslautakunta:

Sivistyslautakunta yksimielisesti hyväksyi päätösesityksen.
________